Υπηρεσίες Πληρωμών PSD2

Η εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας (PSD2) για τις Υπηρεσίες Πληρωμών αλλάζει τον τρόπο που θα πραγματοποιείτε τις αγορές σας με κάρτα.

Η νέα οδηγία για τις υπηρεσίες πληρωμών (PSD2, οδηγία 2015/2366/EΕ), η οποία ενσωματώθηκε στο Ελληνικό Δίκαιο με τον Νόμο 4537/2018, έχει σκοπό, μεταξύ άλλων, να καταστήσει τις πληρωμές εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ)* πιο ασφαλείς και εύκολες. Με την οδηγία αυτή, από τις 14 Σεπτεμβρίου 2019, εκσυγχρονίζονται οι ανέπαφες (contactless) συναλλαγές, χωρίς την χρήση PIN, με φυσική παρουσία κάρτας και οι συναλλαγές στο διαδίκτυο (e-commerce).

*Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος (ΕΟΧ) : κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και την Νορβηγία

Τι αλλάζει στις ανέπαφες (contactless) συναλλαγές

Από τις 14 Σεπτεμβρίου 2019, όλες οι ανέπαφες (contactless) συναλλαγές, έως του ποσού των €25, χωρίς την καταχώρηση του κωδικού PIN σε τερματικό (POS), με χρεωστικές, πιστωτικές ή προπληρωμένες κάρτες θα πραγματοποιούνται με όριο έως του ποσού των €150, σωρευτικά.

Κάθε φορά που θα πραγματοποιείται οποιουδήποτε είδους συναλλαγή με χρήση κωδικού PIN, το όριο των €150 θα μηδενίζεται.

Συνεπώς, δεν θα παρέχεται η δυνατότητα πραγματοποίησης απεριορίστων διαδοχικών ανέπαφων αγορών χωρίς την χρήση του κωδικού PIN.


Τι αλλάζει στις αγορές στο internet με κάρτα (e-commerce)

Οι αλλαγές αφορούν ειδικά στην ισχυρή ταυτοποίηση του κατόχου. Όι αγορές στο internet με χρεωστικές, πιστωτικές ή προπληρωμένες κάρτες θα πρέπει να πραγματοποιούνται* με ισχυρή ταυτοποίηση πελατών, τη στιγμή της αγοράς.

*Σε κάποιες ηλεκτρονικές συναλλαγές από 14 Σεπτεμβρίου 2019, ενδέχεται να μην εφαρμοστεί ισχυρή ταυτοποίηση για την ολοκλήρωση τους, για λόγους που οφείλονται σε σταδιακή προσαρμογή όλων των εμπλεκόμενων φορέων στις απαιτήσεις ισχυρής ταυτοποίησης.

Τι σημαίνει ισχυρή ταυτοποίηση πελατών;

Ο ισχυρός έλεγχος ταυτότητας πελατών είναι μια διαδικασία ελέγχου που πιστοποιεί τον κάτοχο της κάρτας και βασίζεται στη χρήση τουλάχιστον δύο στοιχείων από τις 3 παρακάτω κατηγορίες.

Κάτι που ο χρήστης:

  • Γνωρίζει μόνο εκείνος (π.χ. κωδικός πρόσβασης ή PIN)
  • Έχει στην κατοχή του (π.χ. συσκευή δημιουργίας κώδικα επαλήθευσης ταυτότητας).
  • Είναι (π.χ. η χρήση δακτυλικού αποτυπώματος)

Δεν αρκεί δηλαδή, πλέον, μόνο η εισαγωγή των στοιχείων της κάρτας (αριθμός κάρτας, ημερομηνία λήξης, τριψήφιος κωδικός ασφαλείας).

Πώς θα πραγματοποιούνται οι αγορές στο internet με κάρτα (e-commerce);

Η ισχυρή ταυτοποίηση του πελάτη, κατά την διάρκεια της αγοράς, θα πραγματοποιείται μέσω:

  1. κωδικών winbank web/mobile banking (κάτι που ο πελάτης γνωρίζει) και
  2. SMS extraPIN ή push notification (κάτι που ο πελάτης έχει ή είναι)

Σύμφωνα με τα παραπάνω, προκειμένου να πραγματοποιείτε αγορές σε ηλεκτρονικά καταστήματα, εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, με κάρτες της Τράπεζας Πειραιώς (χρεωστικές, πιστωτικές, προπληρωμένες) θα πρέπει να διαθέτετε κωδικούς winbank banking και να έχετε δηλωμένο στην Τράπεζα κινητό τηλέφωνο για τη λήψη extraPIN.

Συχνές ερωτήσεις - Ανέπαφες συναλλαγές

1. Τι είναι οι ανέπαφες (contactless) συναλλαγές;

Οι ανέπαφες συναλλαγές (contactless transactions) είναι ο γρήγορος και ασφαλής τρόπος, για να κάνετε τις αγορές σας με κάρτες ειδικής τεχνολογίας που φέρουν το σήμα . Οι ανέπαφες συναλλαγές δίνουν τη δυνατότητα στον πελάτη να κάνει αγορές, πλησιάζοντας απλά την κάρτα του στο κατάλληλο μηχάνημα πληρωμών (POS). Σήμερα εάν το ποσό είναι κάτω των 25€, δεν χρειάζεται να εισάγετε το PIN σας, ενώ εάν το ποσό είναι άνω των 25€, θα σας ζητηθεί να εισάγετε το PIN σας. Για περισσότερες πληροφορίες δείτε εδώ.


2. Τι αλλάζει στις ανέπαφες (contactless) συναλλαγές με κάρτα, από τις 14/9/2019 και μετά;

Θα ισχύει όριο στις ανέπαφες συναλλαγές, χωρίς τη χρήση ΡΙΝ, σωρευτικά έως το ποσό των €150. Όταν εξαντληθεί το όριο, θα ζητείται η καταχώρηση του ΡΙΝ στο μηχάνημα αποδοχής καρτών (POS), ακόμη και αν πρόκειται για συναλλαγή κάτω των €25. Κάθε φορά που θα πραγματοποιείτε οποιουδήποτε είδους συναλλαγή με χρήση PIN, το όριο των €150 θα μηδενίζεται. Παράδειγμα: Εάν έχετε κάνει ανέπαφες συναλλαγές, χωρίς χρήση ΡΙΝ, με συνολική αξία €150 και στη συνέχεια πραγματοποιήσετε αγορά 22€, θα ζητηθεί η καταχώρηση του ΡΙΝ στο μηχάνημα αποδοχής καρτών (POS). Στη συνέχεια, θα μπορείτε να συνεχίσετε τις ανέπαφες συναλλαγές, χωρίς χρήση PIN εκ νέου, ξανά μέχρι το ποσό των €150.


3. Το όριο των €25 παύει να ισχύει; Μέχρι ποιο ποσό μπορώ να κάνω ανέπαφη συναλλαγή, χωρίς ΡΙΝ;

Το όριο των €25, για κάθε ανέπαφη συναλλαγή, συνεχίζει να ισχύει. Για τις συναλλαγές έως και €25, δεν χρειάζεται να εισάγετε το ΡΙΝ σας. Θα χρειαστεί να το πληκτρολογήσετε μόλις το συνολικό ποσό των ανέπαφων συναλλαγών, χωρίς PIN, ξεπεράσει τα €150 (σωρευτικά).


4. Γιατί μπαίνει το όριο των €150 στο συνολικό ποσό των συναλλαγών χωρίς PIN, μέσω κάρτα; Εγώ θέλω σε όλες τις αγορές, κάτω των €25, να μη βάζω PIN.

Το συγκεκριμένο όριο (€150), έχει καθοριστεί, βάσει της νέας Ευρωπαϊκής Οδηγίας (PSD2) για τις Υπηρεσίες Πληρωμών και δεν υπάρχει κάποια εξαίρεση. Η Οδηγία έχει σκοπό να καταστήσει τις πληρωμές πιο ασφαλείς, απλές και αποτελεσματικές. Με την οδηγία αυτή, εκσυγχρονίζονται οι υπηρεσίες πληρωμών στην Ευρώπη, προς όφελος τόσο των καταναλωτών, όσο και των επιχειρήσεων. Εφόσον πραγματοποιείτε τακτικά με την κάρτα σας συναλλαγές πληκτρολογώντας το PIN σας, όπως αναλήψεις μετρητών ή ερώτηση υπολοίπου σε ΑΤΜ, ή αγορές άνω των €25, τότε, πιθανά, να μη χρειαστεί να εισάγετε το PIN σας, σε συναλλαγές κάτω των €25.


5. Το όριο των €150 στις ανέπαφες συναλλαγές, χωρίς PIN, ισχύει για συναλλαγές με κάρτα εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Ισχύει για διαδοχικές ανέπαφες συναλλαγές με κάρτα μόνο σε χώρες εντός Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.).


6. Εάν έχει συμπληρωθεί το όριο των €150 στις ανέπαφες συναλλαγές, χωρίς PIN, και κάνω μία ανέπαφη συναλλαγή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, τι θα γίνει;

Η ανέπαφη συναλλαγή σας με κάρτα εκτός ΕΟΧ, θα εκτελεστεί όπως ίσχυε μέχρι τώρα, χωρίς να επηρεαστεί από την εν λόγω οδηγία. Το σωρευτικό όριο του ποσού των €150 δεν ισχύει για συναλλαγές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.


7. Ο «μηδενισμός» του ορίου του ποσού των €150 στις ανέπαφες συναλλαγές με κάρτα γίνεται με κάθε συναλλαγή με χρήση ΡΙΝ;

Ναι, οποιαδήποτε συναλλαγή με χρήση ΡΙΝ σε χώρες εντός ΕΟΧ, σε έμπορο ή ΑΤΜ, «μηδενίζει» το όριο.


8. Το σωρευτικό όριο του ποσού των €150 στις ανέπαφες συναλλαγές με κάρτα έχει χρονικό περιορισμό;

Δεν έχει χρονικό περιορισμό. Μηδενίζει με οποιαδήποτε συναλλαγή με PIN μέσω κάρτας, οποιαδήποτε χρονική στιγμή και αν πραγματοποιηθεί αυτή. Π.χ. εάν έχετε κάνει ανέπαφες συναλλαγές, χωρίς PIN, με συνολική αξία €60 μέσα σε διάστημα 2 μηνών, και στη συνέχεια πραγματοποιήσετε αγορά με ΡΙΝ, θα γίνεται επαναφορά του ορίου και θα ξεκινάει η μέτρηση από την αρχή.


9. Έχω πρόσθετη πιστωτική κάρτα. Θα έχω κοινό όριο με την κύρια κάρτα για το ποσό των συναλλαγών χωρίς PIN;

Όχι, κάθε κάρτα έχει το δικό της όριο.


10. Έχω πρόσθετη εταιρική χρεωστική κάρτα. Θα έχω κοινό όριο με τις υπόλοιπες πρόσθετες εταιρικές κάρτες των συναδέλφων μου, για το ποσό των συναλλαγών χωρίς PIN;

Όχι, κάθε κάρτα έχει το δικό της όριο.


11. Έχω χρεωστική, πιστωτική και προπληρωμένη κάρτα. Θα έχω κοινό όριο για όλες τις κάρτες μου;

Όχι, κάθε κάρτα έχει το δικό της όριο.



*Ε.Ο.Χ. Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος: Κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης + Νορβηγία, Λιχτενστάιν, Ισλανδία

Συχνές ερωτήσεις - e-Commerce συναλλαγές

1. Πώς πραγματοποιείται μία συναλλαγή στο internet με κάρτα (e-commerce), με ισχυρή ταυτοποίηση;

Η διαδικασία ισχυρής ταυτοποίησης του πελάτη (Strong Customer Authentication – SCA) ισχύει για τις συναλλαγές σε ηλεκτρονικά καταστήματα με κάρτα σε χώρες εντός Ε.Ο.Χ.* Την ώρα της πληρωμής, μετά την εισαγωγή των στοιχείων της κάρτας, θα σας ζητηθεί να ταυτοποιηθείτε**, μέσω μια ειδικής πλατφόρμας της Τράπεζας Πειραιώς με τους εξής τρόπους: α) τους κωδικούς χρήστη, που χρησιμοποιείτε για την εισαγωγή στην ηλεκτρονική τραπεζική της Τράπεζας Πειραιώς (winbank web / mobile) και β) έναν μοναδικό κωδικό, που θα σας αποσταλεί με sms extraPIN ή push notification στο κινητό τηλέφωνο που έχετε δηλώσει στην ηλεκτρονική υπηρεσία winbank web banking.


2. Πώς μπορώ να αποκτήσω κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής winbank;

Αν δεν διαθέτετε κωδικούς winbank, μπορείτε να εγγραφείτε εδώ δωρεάν, εύκολα και γρήγορα. Για την ολοκλήρωση της εγγραφής σας θα χρειαστείτε:
• Να έχετε μαζί σας τον 16ψήφιο αριθμό της χρεωστικής σας κάρτας και το κινητό σας τηλέφωνο
• Να θυμάστε το PIN της χρεωστικής σας κάρτας. Εάν δεν έχετε στην κατοχή σας χρεωστική κάρτα, επισκεφθείτε ένα κατάστημα της Τράπεζας. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε την εγγραφή σας στην υπηρεσία winbank web banking σε ένα οποιοδήποτε κατάστημα της Τράπεζας Πειραιώς.


3. Η διαδικασία ισχυρής ταυτοποίησης (strong customer authentication - SCA) ισχύει για όλες τις κάρτες της Τράπεζας Πειραιώς;

Η διαδικασία ισχυρής ταυτοποίησης ισχύει για όλες τις πιστωτικές, χρεωστικές, επαναφορτιζόμενες προπληρωμένες κάρτες της Τράπεζας Πειραιώς, ιδιωτών και εταιριών.


4. Η διαδικασία της ισχυρής ταυτοποίησης (SCA) του πελάτη, ισχύει για ηλεκτρονικές συναλλαγές με κάρτα και σε χώρες εκτός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ);

Όχι, ισχύει για συναλλαγές με κάρτα σε ηλεκτρονικά καταστήματα εγκατεστημένα σε χώρες εντός ΕΟΧ.


5. Μπορώ να πραγματοποιώ αγορές με κάρτα στο διαδίκτυο (e-commerce), χωρίς ισχυρή ταυτοποίηση;

Η Τράπεζα Πειραιώς με σκοπό την δική σας διευκόλυνση, για συναλλαγές αξίας έως €30 που πραγματοποιούνται στο διαδίκτυο, δεν θα απαιτεί ισχυρή ταυτοποίηση μέχρι το ποσό των €100, σωρευτικά. Πέραν αυτού, θα πρέπει, υποχρεωτικά, να πραγματοποιείται συναλλαγή με ισχυρή ταυτοποίηση. Κάθε φορά που πραγματοποιείται συναλλαγή με ισχυρή ταυτοποίηση, μηδενίζεται το όριο των €100.


6. Το σωρευτικό όριο των €100, για συναλλαγές σε ηλεκτρονικά καταστήματα με κάρτα χωρίς ισχυρή ταυτοποίηση, ισχύει και σε χώρες εκτός ΕΟΧ;

Όχι, ισχύει μόνο για συναλλαγές σε ηλεκτρονικά καταστήματα σε χώρες εντός ΕΟΧ.


7. Υπάρχει περιορισμός στο πλήθος των συναλλαγών κάτω των €30 με κάρτα στο διαδίκτυο, χωρίς ισχυρή ταυτοποίηση;

Όχι, δεν υπάρχει περιορισμός στο πλήθος των συναλλαγών, παρά μόνο μέχρι το ποσό των €100 σωρευτικά.


8. Το όριο των €100 στις συναλλαγές με κάρτα σε ηλεκτρονικά καταστήματα μηδενίζεται και με τη χρήση της κάρτας σε συναλλαγή σε φυσικό κατάστημα;

Όχι, το όριο των €100 ισχύει μόνο για συναλλαγές με κάρτες έως €30, που πραγματοποιούνται σε ηλεκτρονικά καταστήματα και μηδενίζεται κάθε φορά που πραγματοποιείται μια συναλλαγή με ισχυρή ταυτοποίηση σε ηλεκτρονικό κατάστημα (e-commerce).


9. Οι αγορές που κάνω μέσω masterpass θα αλλάξουν;

Η συναλλαγή με masterpass ακολουθεί τα πρότυπα της νέας οδηγίας PSD2 για ισχυρή ταυτοποίηση.


10. Πώς μπορώ να γνωρίζω τί ποσό μου απομένει για αγορές χωρίς ισχυρή ταυτοποίηση;

Μόλις το όριο καλυφθεί, θα σας ζητείται η ισχυρή ταυτοποίηση στην επόμενη συναλλαγή σας.


11. Έχω πιστωτική κάρτα με πρόσθετη κάρτα. Το όριο των €100 ισχύει ανά πιστωτική κάρτα (κύρια ή πρόσθετη);

Ναι, το σωρευτικό όριο των €100, για συναλλαγές σε ηλεκτρονικά καταστήματα ισχύει ανά κάρτα (κύρια ή πρόσθετη). Δηλαδή, οι τέσσερεις (4) κάρτες έχουν €100 όριο εκάστη.


12. Έχω πρόσθετη εταιρική χρεωστική κάρτα. Θα έχω κοινό όριο με τις υπόλοιπες πρόσθετες εταιρικές κάρτες των συναδέλφων μου για το ποσό των συναλλαγών χωρίς PIN;

Όχι, κάθε κάρτα έχει το δικό της όριο.


13. Έχω χρεωστική, πιστωτική και προπληρωμένη κάρτα. Θα έχω κοινό όριο για όλες τις κάρτες μου;

Όχι, κάθε κάρτα έχει το δικό της όριο.


14. Έχω πρόσθετη πιστωτική κάρτα. Θα βάζω τους δικούς μου κωδικούς winbank;

Ναι, θα καταχωρείτε τους δικούς σας κωδικούς winbank και το κινητό που έχει δηλώσει, κατά την εγγραφή σας, στην υπηρεσία.


15. Πόσο ασφαλές είναι να καταχωρώ τους κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής winbank (web/mobile), σε ηλεκτρονικό κατάστημα, στο οποίο πρόκειται να πραγματοποιήσω αγορά με κάρτα;

Οι κωδικοί ηλεκτρονικής τραπεζικής winbank (web/mobile) δεν καταχωρούνται στα ηλεκτρονικά καταστήματα των εμπόρων. Οι κωδικοί καταχωρούνται σε ειδική σελίδα της Τράπεζας Πειραιώς. Η Τράπεζα Πειραιώς εφαρμόζει συστήματα προηγμένης τεχνολογίας και αναγνωρισμένα πρωτόκολλα ασφαλείας, για να εξασφαλίζει την ασφαλή πρόσβασή σας στις υπηρεσίες winbank, που διασφαλίζουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές σας, βάσει προδιαγραφών.


16. Έχω αποκτήσει Winbank με περιορισμένη πρόσβαση, μπορώ να χρησιμοποιήσουν αυτούς τους κωδικούς winbank στην διαδικασία ισχυρής ταυτοποίησης σε αγορές με κάρτα;

Ναι, μπορείτε. Όμως απαραίτητη προϋπόθεση, για να λάβετε μήνυμα sms extraPIN ή push notification, είναι να έχετε δηλώσει το κινητό σας τηλέφωνο στην winbank web banking.


17. Έχω εκδώσει την προπληρωμένη κάρτα business virtual, μέσω της winbank επιχειρήσεων. Εγώ δεν έχω δική μου winbank, οπότε θα βάζω τους κωδικούς μου winbank επιχειρήσεων για την ισχυρή ταυτοποίηση σε αγορές με κάρτα;

Ναι, θα βάζετε τους κωδικούς winbank της επιχείρησής σας.



*Ε.Ο.Χ. Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος: Κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης + Νορβηγία, Λιχτενστάιν, Ισλανδία

**Σε κάποιες ηλεκτρονικές συναλλαγές από 14 Σεπτεμβρίου 2019, ενδέχεται να μην εφαρμοστεί ισχυρή ταυτοποίηση για την ολοκλήρωση τους, για λόγους που οφείλονται σε σταδιακή προσαρμογή όλων των εμπλεκόμενων φορέων στις απαιτήσεις ισχυρής ταυτοποίησης.