«Ελληνικά προϊόντα σε ξένες αγορές – Νέος εξαγωγικός χάρτης με άρωμα συμβολαιακής γεωργίας», "Ναυτεμπορική" 15.07.2015

Νέος εξαγωγικός χάρτης με άρωμα Συμβολαιακής Γεωργίας
Ελληνικά προϊόντα σε ξένες αγορές

Η ανακατάταξη του γεωγραφικού χάρτη των εξαγωγών με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Βορείου Αφρικής –Μέσης Ανατολής να απορροφούν τα μεγαλύτερα μερίδια των ελληνικών προϊόντων είναι το κυριότερο χαρακτηριστικό της φετινής χρονιάς.

Το λάδι, με την εκρηκτική αύξηση των εξαγωγών λόγω της αυξημένης παραγωγής και των διογκωμένων αναγκών της διεθνούς αγοράς, τα φρούτα, το βαμβάκι, οι ελιές, τα τυριά, το κρασί και το μέλι είναι ορισμένα μόνο από τα προϊόντα που παράγει η ελληνική γη και τα οποία ταξιδεύουν καθημερινά σε όλες τις χώρες του πλανήτη –από την Αμερική και τον Καναδά μέχρι την Κίνα και την Άπω Ανατολή.

Τα προϊόντα που παράγονται στην ελληνική γη καλύπτουν πάνω από το 17% των εξαγωγών της χώρας και έχουν πετύχει να δώσουν ανάσα στο εμπορικό έλλειμμα των αγροτικών προϊόντων περιορίζοντάς το κατά τα 2/3 ή λίγο πάνω από 1 δισ. ευρώ έναντι 3 δισ. ευρώ στην αρχή της οικονομικής κρίσης.

Στο πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων παρουσιάζουν αύξηση 20,1% έχοντας φθάσει στα 1.667,6 εκατ. ευρώ έναντι 1.391,9 εκατ. ευρώ. Το εμπορικό έλλειμμα δε των αγροτικών προϊόντων έχει περιοριστεί στα 162,0 εκατ. ευρώ με τις εισαγωγές να ανέρχονται στα 1.830 εκατ. ευρώ (οριακή αύξηση έναντι των 1.787 εκατ. κατά το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2014) έναντι ελλείμματος 395,10 εκατ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2014.

Ο πρωτογενής τομέας έχει υψηλή συμμετοχή και στη διαμόρφωση της ανάπτυξης στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο πρωτογενής τομέας καλύπτει περίπου το 3% του ελληνικού ΑΕΠ –ποσοστό διπλάσιο από το 1,5% του ΑΕΠ στην ΕΕ-27. Δεν πρέπει να παραβλεφθεί και η υψηλή συμμετοχή του αγροτικού κλάδου στην απασχόληση με ποσοστό πάνω από 12% έναντι μόλις 5% στην ΕΕ-27.

Περίπου το 1 στα 3 από τα πρώτα 100 εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα προέρχονται από τον πρωτογενή τομέα παραγωγής. Μεταξύ αυτών είναι τα ψάρια, τα φρούτα, τα τυριά, το βαμβάκι, το παρθένο ελαιόλαδο. Τα ελληνικά προϊόντα κοσμούν τις μεγάλες «μπουτίκ» εδεσμάτων της υφηλίου. Το ελληνικό λάδι πωλείται σε διπλανά ράφια με ακριβά καλλυντικά. Το ελληνικό μέλι είναι ένα από τα πιο δημοφιλή γαμήλια δώρα στην Ιαπωνία.

Σήμερα, η Ελλάδα πρωτοστατεί στον εξαγωγικό τομέα, καθώς:
1. Κερδίζει συνεχώς καταναλωτές ανά τον κόσμο. Οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ-27 εμφανίζουν σημαντική αύξηση 14,5%. Μεγάλη αύξηση καταγράφουν και οι εξαγωγές προς τη Β. Αμερική κατά 45,8%. Μεταβολές, οι οποίες αποτυπώνονται ως αλλαγή σκυτάλης στην πρώτη θέση της κατάταξης ως προς τους κύριους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών, με την Ιταλία να προσπερνάει πλέον την Τουρκία, η οποία αποτελούσε το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών από τις αρχές του 2013. Τις δύο αυτές χώρες ακολουθούν κατά σειρά η Γερμανία, η Κύπρος, η Βουλγαρία, στην 6η θέση ανεβαίνουν οι ΗΠΑ (από τη 10η θέση) και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αίγυπτος, η Ισπανία και ο Λίβανος.

2. Στον εξαγωγικό χάρτη της χώρας προστίθενται νέοι προορισμοί, όπως: Νησιά Φώκλαντ (65η θέση), Νησιά Μάρσαλ (66η), Αντίγκουα (81η), Μπαχάμες (82η), Βιετνάμ (87η), Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι (89η), Ομάν (92η), Αζερμπαϊτζάν (93η), Δημοκρατία Κονγκό (94η), Συρία (95η), Αγκόλα (97η) και Σρι Λάνκα (98η).

3. Η Ελλάδα διαθέτει περισσότερα από 100 προϊόντα ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης) και ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη). Κατέχει δε παγκόσμια πρωτιά στις εξαγωγές ιχθυοκαλλιέργειας, την τρίτη θέση παγκοσμίως στην παραγωγή ελιάς, ελαιολάδου, ακτινιδίων και κρόκου, τη 15η θέση στις εξαγωγές τυροκομικών, ενώ είναι στο TOP 10 των χωρών με παραγωγή και εξαγωγές βαμβακιού.

4. Τα αγροτικά προϊόντα συνεχίζουν να αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία εξαγομένων προϊόντων με εξαγωγές που έφθασαν στα 4,59 δισ. ευρώ το 2014, καλύπτοντας περίπου το 28% του συνόλου των εξαγωγών (πλην πετρελαιοειδών). Οι συνολικές ελληνικές εξαγωγές προϊόντων διπλασιάστηκαν την τελευταία δεκαετία. Γεγονός, το οποίο αναδεικνύει τις αυξημένες ανάγκες ρευστότητας της αγοράς και μάλιστα μέσα στην οικονομική κρίση.

Στο πλαίσιο αυτό, η Τράπεζα Πειραιώς, ανέλαβε ενεργό ρόλο από το 2013 μέσω της Συμβολαιακής Γεωργίας Κτηνοτροφίας χρηματοδοτώντας τόσο τους αγρότες, χωρίς υποθήκη γης, όσο και τις επιχειρήσεις. Η παραγωγή προϊόντων καλύτερης ποιότητας μπορεί να επιτευχθεί όταν ο παραγωγός έχει εξασφαλίσει την αναγκαία ρευστότητα οπότε και μπορεί να ασχοληθεί απερίσπαστα με τη βελτίωση της παραγωγής του, αλλά και όταν η επιχείρηση έχει καλύψει τα αναγκαία λειτουργικά κεφάλαια. Η Τράπεζα Πειραιώς θεωρεί ότι το κλειδί για την επιτυχία της αγροτικής παραγωγής είναι η «ετικέτα προέλευσης» και η «ταυτότητα εμπιστοσύνης», που πρέπει να διαθέτουν τα ελληνικά προϊόντα, για να κατακτήσουν τον κόσμο.


Πρωτοπόροι στις εξαγωγές

VENUS

Η αύξηση της εξαγωγής των νωπών φρούτων είναι ο στόχος του μεγαλύτερου εξαγωγικού αγροτικού συνεταιρισμού της χώρας, ο οποίος έχει ανοίξει νέους δρόμους στα super foods.

Ο Συνεταιρισμός ροδακινοπαραγωγών της Ημαθίας, Venus Growers, εξάγει σχεδόν το σύνολο των προϊόντων του –το 97% της ετήσιας παραγωγής πετυχαίνοντας –έστω και οριακή- κερδοφορία μέσα στην οικονομική κρίση.

Η εξαγωγική πολιτική της εταιρείας περιλαμβάνει την ενίσχυση των παραγωγών που αναπτύσσονται. «Οι αγρότες που φυτεύουν τις ποικιλίες που τους υποδεικνύει ο Συνεταιρισμός και ακολουθούν τις σχετικές νόρμες υπογράφουν 15ετή συμβόλαια με την Venus» » επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού κ. Θεολόγης Καραίνδρος, ο οποίος δίνει μεγάλη σημασία στην ανάσα ρευστότητας που έδωσε στους παραγωγούς το πρόγραμμα Συμβολαιακής Γεωργίας της Τράπεζας Πειραιώς.

Στόχος σε κάθε περίπτωση είναι η βελτίωση της ποιότητας του προϊόντος. Κι επειδή τα μέλη της Venus θεωρούν ότι η ποιότητα ξεκινάει από το χωράφι ακολουθούν ανάλογες πολιτικές. Στρέφουν δε τους νέους αγρότες σε εξαγώγιμες ποικιλίες νωπών φρούτων. Μετά την επιτυχία που είχαν με τις παιδικές κομπόστες σε φυτικό ζελέ, τώρα πειραματίζονται και σε ‘εξωτικά’ φρούτα, όπως το ιπποφαές, που θέλουν να το χρησιμοποιήσουν σε φρουτοσαλάτες.


ΒΙΟΛΑΡ

«Δυναμική καλλιέργεια με υψηλή προστιθέμενη αξία» είναι η βαμβακοκαλλιέργεια μας επισημαίνει ο κ. Βασίλειος Μάρκου, πρόεδρος της ΒΙΟΛΑΡ ΑΕ τονίζοντας ότι το βαμβάκι είναι εξαγώγιμο προϊόν υψηλής ποιότητας και χωρίς προβλήματα διάθεσης.

Σήμερα ένας από τους παλαιότερους και μεγαλύτερους εκκοκκιστές βάμβακος, η εταιρεία ΒΙΟΛΑΡ εξάγει τα προϊόντα της σε περισσότερες από 10 χώρες σε Ευρώπη, Αφρική και Ασία. Ο κ. Μάρκου εκτιμά ότι η μακρά περίοδος συρρίκνωσης και εξυγίανσης «βαίνει προς το τέλος. Στα επόμενα χρόνια θα οδεύσουμε με υγιείς και ισχυρές επιχειρήσεις. Ο κλάδος δεν θα έχει αυξητικές τάσεις δυναμικότητας, είναι επαρκής. Θα προχωρήσουμε σε εκσυγχρονισμούς».

Οι θετικές προοπτικές του κλάδου απαιτούν και τη δημιουργία ενός σταθερού και ήρεμου περιβάλλοντος. Για τον λόγο αυτό η εταιρεία Μάρκου συμμετέχει στο πρόγραμμα της Τράπεζας Πειραιώς. «Είναι ένας υγιής, αυτοεξυπηρετούμενος τρόπος χρηματοδότησης και λειτουργίας των επιχειρήσεων».


ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Οι εξαγωγές της μεσσηνιακής εταιρείας «Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ» αντιπροσωπεύουν το 78% του συνολικού τζίρου της. Οι σάλτσες βαλσαμικού δε στο σύνολο των εξαγωγών της καλύπτουν το 60% των επώνυμων προϊόντων.

Η εταιρεία Παπαδημητρίου, η οποία προχωράει στη διεύρυνση της σειράς προϊόντων με τα βαλσαμικά, έχει παρουσία στην ελληνική αγορά από το 1939. Περίπου 1.200 παραγωγοί από την Μεσσηνία, την Ηλεία, την Κόρινθο και την Ζάκυνθο προμηθεύουν κάθε χρόνο την εταιρεία με 3.000 έως 4.000 τόνους κορινθιακής σταφίδας. Το 10% της ποσότητας χρησιμοποιείται για την παραγωγή του βαλσάμικου και το υπόλοιπο 90% καταναλώνεται κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά.

«Φιλοσοφία μας είναι η δημιουργία καινοτόμων προϊόντων υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών, βασισμένα στη μεσογειακή διατροφή» επισημαίνει ο κ. Χρήστος Παπαδημητρίου, η τρίτη γενιά της οικογένειας προσθέτοντας ότι «Προς τον εκσυγχρονισμό της καλλιέργειας λειτουργεί και το πρόγραμμα Συμβολαιακής Γεωργίας. Για τον κ. Παπαδημητρίου το Πρόγραμμα «θα συμβάλει στην εξομάλυνση εμπορίου» και καταλήγει «Αυτός είναι ο βασικότερος λόγος ένταξής μας».


ΝΟΜΙΚΟΣ ΚΩΠΑΙΣ

Σχεδόν 300.000 τόνοι τομάτας, το 60% της ελληνικής παραγωγής της βιομηχανικής τομάτας, παράγονται στα δυο εργοστάσια της εταιρείας «Νομικός Κωπαίς ΑΕ», στην Αλίαρτο και στο Δομοκό.

«Το 80% της συνολικής παραγωγής των 100.000 τόνων από τα τοματοειδή που παράγει η εταιρεία εξάγεται στην Ευρώπη και στον Αραβικό Κόλπο» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Πέτρος Νομικός. Σήμερα, η επιχείρηση προμηθεύεται την πρώτη ύλη από 600 αγρότες ως επί το πλείστον με μικρές καλλιέργειες στους νομούς Βοιωτίας, Μαγνησίας, Λαμίας, Καρδίτσας, Φθιώτιδας και Λάρισας.

«Οι ανάγκες κίνησης στο χωράφι είναι πολύ αυξημένες σε ένα προϊόν, όπως η τομάτα» επισημαίνει ο κ. Νομικός, για να διευκρινίσει ότι αυτός ήταν και ο κυριότερος λόγος, για τον οποίο η εταιρεία εντάχθηκε στο πρόγραμμα Συμβολαιακής Γεωργίας της Τράπεζας Πειραιώς.

«Το πρόβλημα χρηματοδότησης των παραγωγών έπρεπε να μηδενιστεί, ώστε να μπορέσουν να αναπτυχθούν κυρίως ως προς την ποσότητα για να τροφοδοτήσουν την παραγωγή τομάτας» προσθέτει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και καταλήγει πως οι εξαγωγές της επιχείρησης επεκτείνονται και στο food service, την απευθείας πώληση των τοματοειδών σε πιτσαρίες, ξενοδοχεία και χονδρέμπορους άλλων χωρών.


ΠΑΝΑΙΓΙΑΛΕΙΟΣ

Υπερτροφή με εξαγωγική δυναμική είναι η κορινθιακή σταφίδα, η οποία καλλιεργείται σε τέσσερις νομούς της Πελοποννήσου (Αχαΐα 44.887 στρέμματα, Κορινθία 39.178, Μεσσηνία 25.161 και Ηλεία 24.896) και τη Ζάκυνθο (14.397 στρέμματα) με συνολική έκταση 148.516 στρέμματα έναντι 670.000 στρέμματα την περίοδο ακμής της, το 1891.

Η Παναιγιάλειος Ένωση Συνεταιρισμών έχει εντοπίσει τα οφέλη της μαύρης σταφίδας. Σήμερα, η Ένωση συγκεντρώνει περίπου το 60-65% της συνολικής παραγόμενης ποσότητας στην Ελλάδα, κατά προσέγγιση 17.000 τόνους. Από αυτούς εξάγει πάνω από το 95% σε Αγγλία, Ευρωπαϊκή Ένωση, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Κίνα και Αυστραλία, ενώ σχεδόν το 3% το διοχετεύει εγχώρια.

Η εξαγωγική δραστηριότητα του Συνεταιρισμού έχει αυξήσει τις ανάγκες ρευστότητας, οι οποίες τελικά καλύπτονται από το πρόγραμμα Συμβολαιακής Γεωργίας.

«Στόχος μας ήταν και παραμένει να ενταχθούν όλοι οι παραγωγοί στο πρόγραμμα, καθώς όλοι έχουν αυξημένες ανάγκες», τόνισε o πρόεδρος της Ένωσης, Αθανάσιος Σωτηρόπουλος, για να συμπληρώσει ότι το πρόγραμμα βοηθάει, αλλά πρέπει να επεκταθεί.

Ο σταφιδοπαραγωγός μέσω της ειδικής πιστωτικής κάρτας που παρέχει το πρόγραμμα έχει ρευστό, με ευνοϊκό επιτόκιο που «τρέχει» μόνο για την καλλιεργητική περίοδο και για όσα από τα χρήματα χρησιμοποιεί.

Με τον τρόπο αυτό καλύπτει το κόστος παραγωγής, από την αγορά των αγροτικών εφοδίων, πετυχαίνοντας χαμηλότερες τιμές, μέχρι ακόμη και την ενέργεια και τα εργατικά. Υπενθυμίζεται πως το πρόγραμμα καλύπτει όλη την παραγωγική, εφοδιαστική και μεταποιητική αλυσίδα του προϊόντος.


ΠΕΤΤΑΣ

Περισσότεροι από 25.000 Έλληνες αγρότες έχουν αλλάξει τα δεδομένα στον ενεργειακό και αγροτικό χάρτη της χώρας, καθώς έχουν στραφεί στην καλλιέργεια του ηλίανθου και της ελαιοκράμβης, δημιουργώντας άλλη μια ευκαιρία για την τόνωση των εξαγωγών και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Στο πρόγραμμα Συμβολαιακής Γεωργίας της Τράπεζας Πειραιώς εντάχθηκαν εξαρχής τα ενεργειακά φυτά επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά την σταθερή επιλογή της Τράπεζας για την προστασία του περιβάλλοντος.

Το 2013 ξεκινήσαμε με 1.300 παραγωγούς μας ενημερώνει από την εταιρεία «Π. Ν. Πέττας ΑΒΕΕ» ο κ. Δημήτρης Νταντούλας προσθέτοντας ότι μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί πάνω από 2.800 –σχεδόν το 70% των προμηθευτών μας, οι οποίοι μας δίνουν 45.000 μ 55.000 τόνους ηλίανθο κάθε χρόνο.

«Ενταχθήκαμε προς όφελος του παραγωγού» λέει ο κ. Νταντούλας διευκρινίζοντας «για να έχει τη δυνατότητα άμεσης χρηματοδότησης. Στόχος μας είναι η ανάπτυξη των καλλιεργειών. Με την Συμβολαιακή ο παραγωγός εξασφαλίζει τα εφόδια του και η επιχείρηση έχει δυνατότητα χρηματοδότησης».


ΜISSIRIAN

Missirian. Μια εταιρεία που μυρίζει χαρμάνια από τα βάθη της Ανατολής. Έδρα μιας από τις μεγαλύτερες καπνεμπορικές εταιρείες της χώρας έχει επιλεγεί η Καβάλα από το 1922.

Η εταιρεία έχει κυρίως εξαγωγικό προσανατολισμό, καθώς το 95% της παραγωγής της κατευθύνεται σε μεγάλες διεθνείς εταιρείες κατασκευής αμερικανικού μπλεντ, που χρησιμοποιούν καπνά ανατολικού τύπου (Phillip Morris, GTI, Imperial, κορεατικό KTNG). Το υπόλοιπο 5% το διαθέτει στις εγχώριες καπνοβιομηχανίες (Καρέλια, αποθήκες Αγρινίου Παπαστράτος) και συμμετέχει στην ελληνική παραγωγή με ποσοστό 35% και ετήσια παραγωγή 18-20.000 τόνους, κατέχοντας τη θέση της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας στην αγορά της Ελλάδας.

Τα καπνά που εμπορεύεται η Missirian καλλιεργούνται σε Θράκη –κυρίως Ροδόπη και Ξάνθη, Μακεδονία (Σέρρες, Δράμα και Κιλκίς), Θεσσαλονίκη, Πιερία (ποικιλία Κατερίνης), Κοζάνη και Γρεβενά, καθώς και Ελασσόνα στη Θεσσαλία.

«Η πρόταση της Τράπεζας Πειραιώς για μια τριγωνική σύνδεση έδωσε τη δυνατότητα στον παραγωγό να μπορεί να έχει εφόδια στην σωστή ώρα και να καλύπτει το εργατικό κόστος που είναι υψηλό» σημειώνει ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Νίκος Τζούμας.